Miejski przewoźnik z Bonn użytkuje już cztery nowe tramwaje od Skody, które obsługują linię nr 61. Wkrótce w mieście będzie już 6 z 28 tramwajów, co pozwala coraz realniej myśleć o zakupie używanych tramwajów z niemieckiego miasta przez MPK Poznań.
Miejski przewoźnik z Bonn, spółka SWB, kilka dni temu rozpoczął regularne, liniowe użytkowanie nowych dwukierunkowych tramwajów dostarczonych przez Skode. Uroczysta prezentacja połączona z pokazowym przejazdem miała miejsce w sobotę, 7 grudnia, na terenie zajezdni przewoźnika.
– Dzięki nowym tramwajom dla SWB kładziemy podwaliny pod udaną transformację mobilności w Bonn. Nowe pojazdy przyczyniają się do realizacji celu miasta, jakim jest neutralność klimatyczna do 2035 roku. Jestem przekonana, że atrakcyjny design oraz nowoczesne wyposażenie naszych tramwajów zachęcą jeszcze większą liczbę osób do wyboru transportu publicznego – powiedziała prezeska przewoźnika, Anja Wenmakers.
Cztery tramwaje zostały skierowane do regularnej obsługi linii nr 61 od 15 grudnia bieżącego roku, a we wcześniejszych dniach pojazdy wyjeżdżały jako szczytowe wzmocnienia tej linii. Przewoźnik na bieżąco relacjonuje służbę nowych pojazdów oraz dalsze losy kontraktu
podpisanego w 2019 roku.Przypomnijmy, że ówcześnie SWB zamówiło 26 tramwajów z opcją rozszerzenia umowy o 12 kolejnych pojazdów. W 2022 roku skorzystano z opcji w zakresie 2 kolejnych tramwajów. Pierwsza Skoda dotarła do Bonn
na początku 2023 roku, lecz dopiero w listopadzie bieżącego roku uzyskała homologację i mogła zabrać na pokład pierwszych pasażerów.
Aktualnie w Bonn jest pięć tramwajów, a przewoźnik informował kilka dni temu, że szósty pojazd ma trafić do miasta jeszcze w bieżącym tygodniu. Docelowo nowe tramwaje będą obsługiwały wszystkie “typowe” linie tramwajowe w mieście, a więc 61, 62 oraz 65. Skody zastąpią w służbie tramwaje R1.1, które
mają trafić do Poznania.
MPK Poznań od dawna
monitoruje temat zakupu tych tramwajów, a jak przyznawał
nam ostatnio przewoźnik z Bonn, obie strony rozmawiały już o potencjalnym zakupie wagonów przez przewoźnika ze stolicy Wielkopolski. Rozpoczęcie liniowej eksploatacji tramwajów Skody znacznie przybliża szczęśliwy dla Poznania finał, w którym MPK kupi całą serię 24 dwukierunkowych tramwajów wyprodukowanych przez Duewag w 1994 roku.